söndag 24 juli 2011

Vamos a Barcelona!

Hola! Just nu sitter vi i ett hotellrum  i Barcelona, vi har precis  tagit en  liten powernap (ja man behöver ju sömn och det var inte något som  nattåget från Nice kunde erbjuda). Känns det kanske som att ni inte riktigt hänger med  i svängarna i vårt lilla äventyr? Då kan  ni här hitta en liten uppföljare till det förra inlägget här!

I Pisa fanns det egentligen inte så mycket att göra förutom att titta på det lutande tornet, och oh ja, det lutade! Den sista kvällen i Pisa umgicks vi med ett par tillfälliga kompisar från Holland. Något som är kul med att tågluffa är alla människor man träffar (Och nej mamma och pappa, vi tar inte emot sjuts eller något av dem), vi lärt känna någon ny på varje resa och destination och många av dem är också tågluffare.

Vi lämnade i alla fall Pisa klockan fyra på morgonen dagen därpå för att ge oss av mot Barcelona, det blev en resa med många byten  eftersom att det var tågstreak  i Italien, vilket betyder att det knappt går några tåg alls. Men trots det  lyckades vi ändå ta oss en bra bit. Vi hoppade på de enda tågen som kunde ta oss längre norrut tills vi tillslut nådde sista destinationen innan Frankrike, för 10 euro fick vi sedan ta  taxin över  landsgränsen till Mintón och sedan tog vi ett regionaltåg till Nice.

När vi kom till Nice visade det sig dock att nattåget till Barcelona var fullbokat och att vi skulle bli tvugna att stanna i Nice en natt innan  vi kunde få platser på tåget dagen därpå. Men detta var inte direkt någon dålig nyhet, för efter alla dagar vi tillbringat med  att åka tåg längs den italienska   kusten
och fått nöja  oss med att slänga  längtansfullablickar på det ljusblå havet var vi redo och super taggade  på ett dopp i Medelhavet. I Nice hittade vi ett  hotell nästan på en gång trots att det var högsäsong.

Kvällen i Nice gick åt till att upptäcka nattlivet i Nice, och det var inte mycket till nattliv så vi kom hem väldigt tidigt. Dagen där på var vi uppe redan klockan åtta  och  vi hade siktet på  standen och efter  en frukost bestående av crossianter, macaroons och pannkakor drog vi till stranden. Det tråkiga med stränderna i Nice är att det är stenstränder, med det är också lite skönt  att slippa få sand överallt som man annars får. Vi tillbringade hela  på dagen och  kom sedan till nattåget med brända ryggar, ben och alla andra kroppsdelar som vi har. Nu har  vi i alla fall fått den bränna som vi hoppades på.

Nattåget lämnade  Nice vid åtta tiden och  med helt rosiga och svidande kroppar satt vi  på de lite obehagliga sätena i den  alldeles för  kyliga tågvagnen. Vi nådde nattågets sista  station Toluse klockan fyra på morgonen, och sedan tog vi tåget till Narbonn, det gjorde inget att vi hade otillräckliga biljetter för ingen kollade dem. Grejen var den att vi hade fått instruktioner om att köpa biljetter  så fort vi skulle komma fram till Toluse, problemet var att inga biljettförsäljare hade öppet vid den tiden. Så vi plankade  också på tåget  från Narbonn till Barcelona, dock hade vi inte lika mycket tur denna gång och blev avslängda någon station innan Barcelona (låter värre än vad det var), så vi fick ta ett snigeltåg in till Barcelona. Väl på stationen var vi berädda på en hel dag av letande efter boende, men praktiskt taget så fort vi klivit av tåget stötte vi på  en person som delade ut flyers till ett hostel som passade vår budget perfekt :) problemet löst och vi kommer sova här i två nätter, och sedan försöka  hitta ett annat boende innan vi drar till Paris.