tisdag 23 augusti 2011

the rest of the story

Jag tycker nu att det är dags att låta er veta vad som händer efter Paris, Paris uppdateringen. Sorry för att det tog en sådan tid, men efter Paris hade vi svårt att få tag på internet och när våra närmaste ändå kände till resten av historien och vi kommit hem (utmattade), så kändes det inte så viktigt. Men när till och med farmor ringer och frågar vart vi försvann efter paris (lite orolig sådär enligt mamma), så tog det mig två veckor att inse att bloggen förtjänar ett litet avslut.

Paris var inte riktigt som vi förväntat oss, visst var det fantastiskt fint där det var fint och Eiffeltornet var häpnandsväckande, men man kände sig inte alls lika säker som på de andra ställena och de var väl vår otur att vi råkade hamna på en gata där det stod prostituerade i varje port. Det var inte riktigt den rosa idyll som förmedlas i media, men den hade ändå en del vackra sidor.
 Vi hade lite problem när vi skulle ta oss ur Paris, det var nämligen så att det finns en speciell kvot för alla interrailbiljetter, de säljer alltså bara ett visst antal till nedsatt pris, så den enda lösningen var att åka till fullpris till Bryssel på kvällen och komma fram vid midnatt för att sedan ta ett regionaltåg till Amsterdam. And so we did.
När vi kom till Bryssel gick vi genast till en information och frågade om vi kunde stanna på stationen och sova där även när den stängde mellan 2 och 4, och visst gick det bra. Men först var vi tvugna att beöka en toalett, dock var alla på stationen stängda så vi gick runt stationen lite, men det mesta var stängt. Tillslut hittade vi en kontorsbyggnad som var någorlunda upplyst och vi frågade vakterna om vi kunde låna toaletterna, och det fick vi på villkoren att vi lämnade ryggsäckarna vid dörren och gick en i taget (någon säkerhetsgrej) och när vi berättade om våran hemlösa situation erbjöd de oss att få sova på golvet i entrén när dörrarna var låsta. Golvet var kallt och hårt, men det var skönt att inte behöva oroa sig för ficktjuvar, som det kryllade av under natten på stationen. Klockan sju hoppade vi på tåget till Amsterdam där vi möttes av ett grått och trist väder, så fort vi hittat hotellet begav vi oss till stan för att köpa stumpbyxor.

Amsterdam var chockerande, det fanns gator fyllda med jag-tänker-inte-nämna och coffeshops, detta var dock mest i turistområdet (inte riktigt samma sak som gamlastan i Stockholm) och där rörde vi oss bara under en dagstrip, men annars var staden väldig fin med många kanaler som delade upp områden av hus som lutade åt alla håll. Vi stannade i Amsterdam i två nätter och den sista morgonen tog nadja flyget hem till Stockholm, hon kände sig klar med tågluffen medan jag och Josse hade planer på att ta tåget vidare till Danmark och sedan flyget från Malmö hem. Tåget till Danmark tog en hel dag och något som var lite kul men mest bara sorgligt var att när jag och josse skulle byta tåg i Hamburg så råkar vi hoppa av på stationen innan: Harburg, inte reagerade vi på detta, konduktören kanske bara var lite skrovlig i halsen, men vi inser detta i tid och tar tunnelbanan till Hamburg och vi hinner med ett stopp på Burger King för att äta hamburgare i Hamburg, ett måste, för att sedan hoppa på tåget till Danmark där vi spenderade resten av eftermiddagen.

Intressant var att när tåget nått det yttersta av Tyskland så rullade det ombord på en färja där vi fick gå runt lite grann innan det var dags att rulla av och vidare mot Köpenhamn, dit vi kom fram på kvällen. Vi letade snabbt reda på hotellet och när vi packat upp tog vi en liten promenad till Ströget innan vi gick och la oss, sov som stockar innan vi vaknade av alarmet klockan nio. Vi skulle lämna Köpenhamn vid två-tre tiden så vi ville vara uppe tidigt. Så vi gjorde oss klara och gick till Ströget, väntade tills Burger King öppnades så att vi kunde få i oss lite frukost och sedan väntade shopping för det mesta av pengarna som fanns kvar efter resan. Efter det tog vi tåget över öresundsbron och till Malmö Airport där vi åt lite innan flyget lyfte och landade på ett ögonblick, vi var hemma.